de Badkamer van de Toekomst?


Twee vooraanstaande merken uit de badkamerindustrie, GROHE en Villeroy & Boch, hebben onlangs een onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.000 mensen over hoe volgens hen de ideale badkamer eruitziet in 2034. De badkamer van de toekomst: vier scenario’s



  1. De gepersonaliseerde badkamer:  60% van de ondervraagden vindt dat de badkamer in de toekomst moet voldoen aan de wensen van álle gebruikers. Zodra u de ruimte betreedt, past de badkamer zich direct aan uw voorkeuren aan. Denk aan uw favoriete temperatuur, muziek, verlichting, de hoogte van de wastafel of het toilet en zelfs aan de materialen waarvan de muur ‘gemaakt’ is – of uw voorkeur nu uitgaat naar hout, steen of tegels; door middel van uiterst realistische projectie wisselen de materialen in een oogwenk naar uw voorkeur. De personalisatie houdt overigens niet op bij uw eigen badkamer. Ook in hotels of kantoren kunt u uw voorkeuren straks tevoorschijn toveren door in te loggen.
  2. De gezonde badkamer:  Voor circa de helft van de respondenten moet de badkamer een centrale rol spelen bij de gezondheid van gebruikers. Bij binnenkomst worden automatisch lichaamsfuncties als het gewicht gecheckt. Het toilet analyseert de urine en de tandenborstel controleert het speeksel. De verzamelde data wordt getoond met behulp van iconen en een digitale, persoonlijke fitnesscoach spoort de bewoner aan tot beweging. Muziek en gejuich kan ter motivatie op de achtergrond worden afgespeeld. Eventueel kan direct contact worden gezocht met een arts of apotheek, of het menu van het dichtstbijzijnde gezonde restaurant worden getoond.
  3. De energie neutrale badkamer:  Voor maar liefst 75% van de ondervraagden moet de badkamer de komende jaren verder verduurzamen. De badkamer als zelfstandige, energie neutrale unit, die zelfstandig functioneert, los van het gemeentelijke water- en energienetwerk en waarin je zonder schuldgevoel kunt gebruikmaken van douche of bad. Ook de uitstraling van de energie neutrale badkamer zal worden aangepast. Natuurlijke materialen als hout, klei en biologisch textiel maken een comeback en geven de badkamer een luxe, ecologische, innovatieve uitstraling.
  4. De me-time badkamer:  Voor maar liefst 71% van de ondervraagden is de badkamer ook dé ruimte waar zij ontspanning en me-time vinden. In een hypermoderne privéspa wordt de batterij even helemaal opgeladen en de balans tussen lichaam en geest hersteld. Of u nu een stoombad neemt, heerlijk onderuitgezakt in bad een film kijkt of uw dagelijkse yogaoefeningen uitvoert, de me-time badkamer maakt het allemaal mogelijk. Natuurlijk wordt u hierbij ondersteund door visuele (virtual reality-) effecten, ontspannen muziek of andere elementen die zich aanpassen aan uw bioritme. Het belangrijkste onderdeel van de me-time badkamer is overigens reeds aanwezig in de badkamer zoals wij die in 2015 kennen: het slot op de deur! Met een simpele handbeweging draait u deze dicht en kan het grote genieten beginnen.